Kunden är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Verksamheten ligger inom bygg och anläggning samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler med målet att gå i spetsen för ett bättre samhälle.
Boka möte🔹 Bort med data silos
Med Snowflake har grunden satts för en enhetlig gemensam dataplattform.
🔹Tillgängliggör information
Information är inte längre inlåst, med Snowflake och Power BI kan fler affärsanvändare dra nytta av data.·
🔹Samarbete och proaktivitet
Enkel tillgång till konsoliderad data från flera källor möjliggör transparens och framdrift i både kund- och interna relationer.
Kunden har ett diversifierat systemlandskap där data finns utspritt i en mängd applikationer och där det ofta varit svårt att få tillgång till applikationernas data i analys och rapporteringssyfte – datat har varit inlåst i systemen. Ett exempel är ett budget- och prognossystem där det varit svårt att extrahera data för att kombinera med utfallsdata från ERP-systemet, i syfte att jämföra projektens budget mot utfall. Det har också varit svårt för användare i affären att på ett enkelt sätt få till gång till affärskritisk information för sina analyser och rapporter.
En utmaning har också varit att jämföra olika projekt mot varandra, vilka aktiviteter som ingått och hur deras utfall utvecklats mot budget och prognos. Ur ett säkerhets och arbetsmiljöperspektiv har det också varit en utmaning att få överblick på företagsnivå över händelser och olyckor i olika projekt. Kunden arbetar proaktivt för att minska riskerna vid arbete både på projekt- och företagsnivå och önskade att effektivisera denna process.
Vi löste utmaningarna genom att implementera en molnbaserad data- och analysplattform för att centralisera data från företagets olika källor. Den centrala komponenten i lösningen är Snowflake där ett datalager implementerats som förser rapport- och analysverktyget Power BI med konsoliderad grunddata för vidareförädling till KPI:er och visualiseringar.
Kundens datakällor finns både on-premises i ERP-system och andra affärsapplikationer, men även i molntjänster. För att samla ihop och ladda datat används Azure Data Factory som ELT-verktyg, där datafilerna i första steget läggs i en Azure Data Lake och sedan med hjälp av Snowflake’s tasks och procedurer transformeras till en konsumerbar datamodell.
Med hjälp av en sömlös storage integration till Snowflake centraliseras och samlas all data på ett smidigt sätt. Snowflake är en kraftfull och dynamisk plattform som gör det möjligt att implementera många olika typer av use case och i detta fall var första fokus att implementera ett klassiskt datalager baserat på fakta- och dimensionstabeller. Det råa datat som kommer via data laken blir genom flera steg i laddprocessen transformerat till värdefull affärsinformation. Data från flera olika källsystem tillsammans med en framtagen projektorgansationshierarki ger en rik analytisk förmåga.
Genom att integrera Snowflake med Power BI, världens marknadsledande plattform inom analys och business intelligence kan en mängd analyser och rapporter nu tas fram baserade på företagsgemensam grunddata. Snowflakes smidiga användar- och rollhantering har gjort det väldigt enkelt att dela ut data till de avsedda målgrupperna utan att skapa administration och säkerhetshål.
Automatiseringen av kundens tidigare manuella processer sparar både tid och pengar för företaget. Nu går all information att hitta på samma ställe vilket bidrar till att beslutsprocesserna går snabbare. Den nya dataplattformen har hittills mynnat ut tre olika case baserade på olika delar i verksamheten.
Caset för projektframdrift möjliggör att den ekonomiska statusen för kundens projekt kan följas upp över tid. Lösningen bygger på data från ERP-systemet och en budget- och prognosapplikation. Projektframdrift visualiserar projekt utifrån en bokföringsmässig aspekt samt ur ett kalkylperspektiv. Lösningen sammanflätar data och logik från källsystemen och visar upp synergier för projektets framdrift, där budget och prognosdelen visar hur projektet förhåller sig till det framtida utfallet samt även sammanvävt med inköpsdata. Lösningen har möjliggjort samverkan mellan kund och projekt för öppenhet och transparens, vilket resulterat i bättre sammanhållning i projekt och bidragit till att bli en viktig parameter i framtida affärer. Projektorganisationshierarkin är även den mer centraliserad och fler projektchefer för stora projekt börjar använda den nya lösningen.
Det andra caset bygger på att samla data från händelser ur ett säkerhetsperspektiv. Lösningen möjliggör för kunden att proaktivt upplysa och förebygga olyckor och incidenter. Analyser och rapporter har skapats i samröre med verksamheten som resulterat i bättre analyser och utredningar för hela verksamheten utifrån säkerhetsperspektivet. Lösningen visar upp olika aspekter av datakonsumtion, både riktat mot projekt och ledning, där visualiseringen av data kopplar samman de olika enheterna och som hierarkiskt går att visualisera på olika nivåer i verksamheten.
I det tredje caset är lösningen framtagen i syfte att visualisera ett brett ekonomi-, logistik-, produktions- och servicesystem för kundens uthyrningsverksamhet. Lösningen möjliggör för verksamheten att kunna dra slutsatser kring hur maskiner och artiklar hanteras bland företagets olika kundcenter. Data baseras på ekonomiska parametrar och visar ett brett register utifrån verksamhetens organisation.
Som ofta är fallet i denna typ av initiativ så har den implementerade lösningen visat på behovet av att förbättra datakvaliteten i källsystemen. För att kunna utnyttja den fulla potentialen i den ihopsamlade datan för analyser och rapportering så är det viktigt att datakvalitetskontroller införs i ett tidigt steg i dataflödena så att avvikelser kan hanteras i källorna så snart som möjligt.
De tre implementerade casen har även fått verksamheten att förstå potentialen i lösningen vilket lett till att kraven på fler dataset och nya use case poppat upp för att tillgodoses framöver. Data från flera nya källor, t ex. Ett ytterligare budget och prognossystem finns på önskelistan samt ostrukturerad data från ett system för att hantera ritningar. Ett artikelregister skapat i Snowflake med t ex. Beräkningar av miljöpåverkan, som kan delas med kunder och leverantörer är ett annat prioriterat behov där Snowflakes unika funktioner kommer väl till pass.
I de hittills implementerade dataflödena laddas data med en dygnsfrekvens då det tillfredsställt kraven för de genomförda casen så här långt. I planerna framåt finns att implementera ett realtidsflöde från uthyrningssystemet som genom Snowflake och via en dashboard i Power BI kan ge en operativ ögonblicksbild över försäljning och orderingång.
Boka gärna in ett möte med oss där vi kan berätta mer om hur vi kan hjälpa just din verksamhet att bli mer datadriven. Vi erbjuder bland annat möten, demos, behovsanalyser och startpaket.
Kontakta oss